Wine Intelligence-rapport zegt dat wijnkennis van consument taant

Wijndrinkers zijn steeds minder geïnteresseerd in encyclopedische kennis van wijn. Dat blijkt uit research van Wine Intelligence. Het nieuwe onderzoek onthult dat wijnliefhebbers niet meteen alles willen weten over druivenvariëteiten, wijnstijlen en wijnproducerende regio’s.

Deze trend is duidelijker te zien in markten zoals de VS, Brazilië, Duitsland en Australië, waar wijnkennis bij consumenten tussen 2019 en 2021 is afgenomen. Het Verenigd Koninkrijk is de enige grote wijnmarkt waar een ​​toename waar te nemen valt van de 'Wine Knowledge Index’.
"De wijnindustrie heeft de consument ongetwijfeld geholpen om meer zelfvertrouwen te hebben, zonder dat het om een encyclopedische kennis gaat", zegt de CEO Lulie Halstead van Wine Intelligence. "Wijnconsumenten worden geholpen door het feit dat veel van de wijnetiketten vandaag zowel visueel aantrekkelijk als succesvol zijn bij het expliciet communiceren van de smaken", voegt ze eraan toe.
Belangrijk element is ook het groeiend aantal online bronnen van wijninformatie, gemakkelijk en snel bereikbaar via de smartphone.
 

Foto SG