Trump-tarieven kunnen prijzen doen stijgen, zegt EU-wijnorganisatie

De importtarieven die de Amerikaanse president Trum gisteren aangekondigde, zullen naar verwachting ook wijn omvatten en zowel producenten als consumenten benadelen, waarschuwen Europese handelsorganisaties, terwijl het US Wine Institute ook zorgen uitspreekt over Amerikaanse wijnmakerijen die van de Canadese markt worden geweerd.

President Trump kondigde gisteren ingrijpende nieuwe Amerikaanse tarieven aan op veel importen, met een basis van 10%, maar sommige landen - waaronder grote wijnproducerende landen - worden geconfronteerd met hogere tarieven. Er zal bijvoorbeeld een heffing van 20% zijn op goederen uit de Europese Unie (EU) en 30% op import uit Zuid-Afrika onder het wederkerige tariefplan van president Trump.
Wijn werd niet specifiek genoemd in de aankondiging, maar EU-handelsorganisaties zeiden dat ze begrepen dat wijn net als andere producten getroffen zou worden.
"Het richten op EU-wijn zal alleen maar verliezers opleveren aan beide kanten van de Atlantische Oceaan", zei Marzia Varvaglione, de nieuw verkozen voorzitter van de wijnhandelsorganisatie Comité Européen des Enterprises Vins (CEEV). Varvaglione waarschuwde voor "ontslagen, uitgestelde investeringen en prijsstijgingen".

De VS is de grootste exportmarkt voor EU-wijnen, met zendingen ter waarde van € 4,88 miljard in 2024 - 28% van de totale wijnexportwaarde van de EU.
De Franse wijn- en sterke drankexportfederatie, FEVS, zei dat het toepassen van het nieuwe tarief op wijn bedrijven en vooral Amerikaanse consumenten straft.
Het waarschuwde dat de heffing van 20% ongeveer € 800 miljoen van de waarde van de Franse export zou kunnen afsnoepen, en mogelijk € 1,6 miljard van de totale waarde van EU-zendingen.

Varvaglione van de CEEV: "Er is geen alternatieve wijnmarkt die het verlies van de Amerikaanse markt zou kunnen compenseren".

Sommige Amerikaanse importeurs hadden de levering van EU-wijnen stopgezet vanwege de onzekerheid over de tarieven, en de CEEV schatte eerder dat dit Europese wijnbedrijven € 100 miljoen per week zou kosten.

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zei de anti-tarieflobbygroep US Wine Trade Alliance dat ze doorging met het onderhouden van contacten met beleidsmakers in Washington DC.