Slechts 3 procent van de Belgen drinkt geregeld wijn van eigen bodem

Hoewel de Belgen zeggen open te staan voor Belgische wijn, drinkt slechts drie procent van hen geregeld wijn van eigen bodem. Dat blijkt uit een marktanalyse die vzw Belgische Wijnbouwers en VLAM lieten uitvoeren naar het aankoopgedrag en de voorkeuren van de Belgische wijnliefhebber.

Er is steeds meer aandacht voor lokaal geproduceerde wijn, maar toch koopt de Belgische consument die niet vaak. Om te onderzoeken op welke manier de Belgische wijndomeinen hun lokale wijn nadrukkelijker op de kaart kunnen zetten en de kennis erover te vergroten, voerde iVox een grondige marktanalyse uit via een online bevraging bij 1.000 Belgen in september 2022.

Daaruit blijkt dat 57 procent van de Belgen al eens een glas Belgische wijn heeft geproefd, maar dat slechts drie procent geregeld Belgische wijn drinkt. Toch heeft een kwart van de bevolking al eens een Belgisch wijndomein bezocht. Een belangrijke conclusie die het onderzoek trekt, is dat onbekend onbemind is. Driekwart van de Belgen geeft aan dat zijn kennis over Belgische wijnen summier is. Ongeveer 43 procent van alle Belgen heeft nog nooit een glas Belgische wijn gedronken.

Toch verwachten de onderzoekers dat daar verandering in zal komen. 81 procent van de wijndrinkers geeft aan in de toekomst (nog) Belgische wijn te willen drinken. Het segment met de hoogste intentie om meer aandacht te besteden aan inlandse wijnen zijn de gemiddelde wijndrinkers, de 35- tot 54-jarigen en de hogere sociale groep.

Vaak te duur

Het economisch model van de Belgische wijnbouw wordt gezien als een drempel om Belgische wijn te kopen. "Bijna de helft van de wijndrinkende respondenten geeft aan dat men een fles wijn van 10 euro duur vindt, terwijl Belgische wijnen die prijskaap vaak overschrijden. Een andere belangrijke factor is dat bijna 60 procent van de consumenten wijn koopt in de supermarkt, waar het aanbod aan Belgische wijnen bijzonder beperkt is", zo concluderen de onderzoekers.

Vzw Belgische wijnbouwers noemt de resultaten van de studie 'bijzonder bemoedigend'. "De consument staat duidelijk heel positief tegenover Belgische wijn. Anderzijds blijkt uit dit onderzoek dat we als sector nog heel wat werk voor de boeg hebben om de consument te informeren over onze wijn en hem of haar te helpen om de weg naar verkooppunten te vinden”, aldus voorzitter Lodewijk Waes.

Meer professionalisering

De vzw telt vandaag ongeveer 140 leden, de meesten onder hen zijn actieve wijnbouwers. De organisatie zet zich in om de kwaliteit van de Belgische wijn te verbeteren en de professionalisering van wijnbouw in België te stimuleren. Daarnaast wil vzw Belgische wijnbouwers ook de bekendheid van de haar wijnen bij de consument in binnen- en buitenland vergroten met promotie-evenementen en opleidingen. "We brengen ook wijnbouwers met vragen of noden bij elkaar, onderhandelen over groepsaankopen of we trachten wetgevende en administratieve zaken te verduidelijken en te vereenvoudigen", legt de voorzitter uit.

Foto S.G.