Michelin koopt 40 procent van The Wine Advocate

Michelingids koopt 40 procent van The Wine Advocate. De zakenkrant De Tijd schetst het portret van de bekendste hoofdredacteur-wijnrecensent ter wereld, Robert Parker.

2.500 tot 3.000 euro moet je betalen voor één fles Le Pin Pomerol 2009, een wijn die in de Bordeauxregio is gemaakt door de bekende Belgische wijnmaker Jacques Thienpont. Vanwaar die exuberant hoge prijs?
Omdat hij 100 op 100 heeft gekregen van Robert Parker. De Amerikaan richtte in 1978 de wijngids The Wine Advocate op en groeide sindsdien uit tot de invloedrijkste wijnrecensent van de wereld. Een topscore van Parker kan een wijnhuis miljoenen euro's extra inkomsten opleveren.

Gisteren raakte bekend dat Michelin, de uitgever van de beroemde restaurantgids, 40 procent van de aandelen van het bedrijf achter The Wine Advocate koopt. Het is niet duidelijk of het Franse bedrijf de aandelen van Parker koopt of van de drie Aziatische investeerders aan wie Parker in 2012 de meerderheid voor 15 miljoen dollar verkocht. In dat jaar zwaaide hij ook af als hoofdredacteur. Maar hij bleef voorzitter en recensent voor wijnen uit de Bordeauxstreek en Californië.
De bijna 70-jarige Parker heeft die wijnen in zijn carrière niet enkel geanalyseerd, maar ook veranderd. Zijn beoordelingen op een door hem geïntroduceerde schaal tot 100 hebben ertoe geleid dat wijnmakers hun wijnen 'parkeriseerden', om zo in de smaak te vallen bij de wijngoeroe. Analisten zeggen dat de gemiddelde top-Bordeauxwijn door Parkers invloed meer alcohol bevat, fruitiger smaakt en minder aciditeit heeft.

Voor Parker zijn wijngids oprichtte, was wijn louter een hobby. Die ontstond toen hij in 1967 in zijn studententijd naar Frankrijk ging om er zijn vriendin - en huidige echtgenote - te bezoeken. In 1975 besloot hij over wijn te schrijven, twee jaar nadat hij na zijn studies geschiedenis en rechten als advocaat aan de slag was gegaan.
In 1978 bundelde hij zijn vrije- tijdsschrijfsels in zijn wijngids The Wine Advocate. Die stuurde hij op naar zo'n 600 wijnliefhebbers. Hun adressen had hij bij enkele wijnverkopers gekocht. Nadat hij in 1984 als advocaat ontslag had genomen, focuste hij volledig op zijn geesteskind.
Twee jaar voor zijn ontslag was de zoon van een verkoper van bouwmaterialen als wijnexpert doorgebroken. Hij voorspelde tijdens vroege proeverijen dat de bordeauxwijnen van 1982 topwijnen zouden worden, terwijl andere proevers het tegenovergestelde beweerden. In de maanden nadien werd duidelijk dat 1982 inderdaad een topjaar was.
Nadien werd zijn faam elk jaar groter. Al die tijd bleef Parker zijn oordeel vellen over de bordeauxs en over wijnen uit Californië. Maar zijn magazine geeft dankzij andere recensenten ook beoordelingen over andere wijnen. Elk jaar publiceert de gids 40.000 recensies die worden gelezen door 50.000 abonnees.

Mede dankzij Parker werd wijn een beleggingsproduct. Twee jaar geleden herproefde Parker bordeauxwijnen uit 2005. Toen hij zich liet ontvallen dat hij bij de eerste proeverij jaren voordien 'waarschijnlijk te lage scores had gegeven', schoten de prijzen meteen de hoogte in.