Historische prijsdalingen kenmerken de Bordeaux 2024 Primeur-campagne
De primeurcampagne van 2024 voor Bordeaux is een van de meest opvallende in de recente geschiedenis geworden – niet vanwege de recordprijzen, maar vanwege de opvallende daling van de prijzen.
Met slechts een paar grote namen zoals Château Margaux en Petrus die nog ontbreken op de releasekalender, heeft de campagne grotendeels de vroege trend bevestigd: de prijzen blijven dalen. Vergeleken met 2023, waarin al aanzienlijke correcties werden gezien door de oververhitte oogst van 2022, zien we in de campagne van 2024 veel châteaux terugkeren naar niveaus die in meer dan tien jaar niet zijn gezien.
De door Liv-Ex geanalyseerde prijsgegevens laten een marktbrede reset zien. Sommige van de meest prestigieuze domeinen van Bordeaux zijn nu geprijsd op of onder hun niveaus van 2014 of zelfs 2011. Château Haut-Brion heeft bijvoorbeeld zijn rode wijn uitgebracht voor € 240 per fles ex-négociant – een daling van 23,8% ten opzichte van 2023 en gelijk aan de prijs van 2014. Haut-Brion Blanc daarentegen is ongewijzigd gebleven op € 540, een van de weinige uitzonderingen die zich tegen de algemene trend verzet.
Andere grote domeinen hebben nog scherpere prijsverlagingen doorgevoerd. Château Ausone werd uitgebracht voor € 312, een daling van 27,8% op jaarbasis en het laagste niveau sinds 2013. Château Palmer kost nu € 162 per fles ex-négociant (een daling van 31,7% ten opzichte van 2023), terwijl Château Pavie daalde naar € 138 – een daling van 41,4% en het laagste niveau sinds 2011. Zelfs gerenommeerde labels zoals Figeac en Léoville Las Cases keren terug naar de prijzen van 2014, namelijk € 96 per fles. Château Troplong Mondot kost € 72 per fles, een daling van 19,1% ten opzichte van de vorige campagne.
