find winetastings

organised by
date location winetype entrance

Van de Vlaamse Wijngilde

De Vlaamse Wijngilde publiceert geregeld boeiende wijnreportages in het clubmagazine 'Ken Wijn'.
We plukken er deze maand één uit: Barolo in al zijn grootsheid.

more »

WineRoads

Londen heeft een hart voor wijnbars. Van de bruine wijnkroeg tot de crazy en spectaculaire wijntoren.
more »

WinePeople

Sybille Troubleyn is met haar opleidingsproject WineWise aardig op weg om de dame te worden die haar volk leerde wijnproeven. Een gesprek bij een goed glas.
more »

WineTaster

Simonne Wellekens proeft de Carignanissime de Centailles 2006.
more »

number of visitors

WineNews

Benieuwd naar snel en vers nieuws uit de wijnwereld?
Bij winetasting.be houden we de journalistieke vinger aan de spreekwoordelijke wijnpols.
Dagelijks volgen we de interessante wetenswaardigheden tussen wijngaard en kelder, tussen druif en fles. In binnen- en buitenland.

Schrijf je hier in op WineNews via onze RSS-feed: abonneren op deze pagina via RSSRSS





 

Bier beter voor botten dan wijn

Een Spaans onderzoek bij een kleine tweeduizend bierdrinkende vrouwen wijst uit dat die steviger botten hebben dan geheelonthoudsters. Hun botten zijn ook van betere kwaliteit dan die van wijndrinkers. De resultaten werden gepubliceerd in het vakblad Nutrition en staan ook in Test-Gezondheid.

De Spaanse wetenschappers ondervroegen 1.697 vrouwen over hun voedingsgewoonten. Ze onderzochten tevens door middel van echografie de kwaliteit van hun botten.
Een mogelijke verklaring voor het positieve effect van het bierdrinken op de botten is de aanwezigheid van fyto-oestrogenen in bier. Dat zijn stoffen met een hormonale werking.
De studie zegt echter niets of dit robuustere beendergestel van bierdrinksters gepaard gaat met een lager aantal breuken. Het is volgens het blad immers best mogelijk dat bierdrinksters vaker vallen dan vrouwen die geen alcohol drinken en dus toch meer kans lopen op breuken.
(Winetasting.be 29 januari 2010)


All Stories